Każdy z nas doskonale zna karty stałego klienta ze sklepów stacjonarnych. Zbieramy punkty za wydane złotówki, a w przyszłości wymieniamy jest z powrotem na pieniądze robiąc zakupy lub otrzymujemy bony rabatowe. Działa, prawda? Dlaczego, by nie zastosować tej samej metody w sklepie internetowym.

Celem każdego sprzedawcy jest utrzymanie sprzedaży na wysokim poziomie. Jak zachęcić klientów do stałego odwiedzania sklepu internetowego? Jak nie wydawać na ten cel duży kwot na reklamę? Uruchom dobry program lojalnościowy. W ten sposób skłonisz klientów do regularnych zakupów, a dodatkowy lojalny klient zawsze wyraża pozytywną opinie o Twoim sklepie i poleca go rodzinie, znajomym. Zyskujesz podwójnie.

Dobry program lojalnościowy powinien trwać latami, podtrzymywać relacje z klientami, budować wizerunek. Sklepy stacjonarne i stacje benzynowe już kilka lat temu wprowadziły gromadzenie punktów na karcie. Obecnie karty zmieniane są na aplikacje na telefon komórkowy.

Chcąc zdobyć lojalnych klientów Twojego sklepu musisz postawić się na ich miejscu i odpowiedzieć sobie na pytanie – Co skłania klienta do kolejnych zakupów? Oczywiście nasuną się Tobie takie pomysły jak rabaty, wymiana punktów na zakupy, prezenty. Jak najbardziej masz rację. Ale od czego zacząć? Jak to wszystko zaprezentować klientom? Zacznij od zaplanowania co możesz w rzeczywistości zaoferować klientom.

  • Jaki jest cel wprowadzanego programu?
  • Do jakiej grupy klientów skierowana jest oferta?
  • W jaki sposób będziesz komunikować się z klientem?
  • Jaki budżet możesz przeznaczyć?
Przygotuj długoterminowy plan działania. Lepiej, żeby klienci byli przyzwyczajeni do korzyści jakie dostają niż nagle wszystko stracili – anulowanie punktów czy rabatów. Oczywiście możesz rozwijać program lojalnościowy, ale musisz to robić tak, by klienci mieli z tego dodatkowe bonusy. Nie ma jednej sprawdzonej recepty na zdobywanie stały klientów sklepu internetowego. Przeczytaj nasze porady i poszukaj najlepszego rozwiązania dla Twojego sklepu.

Zniżki dla stałych klientów

Aby zbudować bazę klientów musisz zachęcić ich do zarejetrowania konta. Dzięki czemu zbierzesz cenne informacje o nich, będziesz miał bezpośredni kontakt. Niektóre sklepy oferują poziomy rabatowe – im więcej się kupuje tym większe ma się zniżki przy kolejnych zakupach. W sklepie możesz tworzyć grupy klientów z 5% rabatem, 10%, 15% itd. Gdy klient przekroczy określoną sumę dotychczas wydanych w sklepie pieniędzy, przypisujesz go do odpowiedniej grupy. Reklamuj poziomy jakie oferujesz. Klienci chętnie dążą do uzyskania statusu VIP.

Bony rabatowe

Ostatnio bardzo popularne jest oferowanie bonów rabatowych na pierwsze zakupy za zapisanie się do newsletter. To działa na klientów, którzy wahają się czy dokonać zakupu w nieznanym im sklepie oraz na tych, którzy zastanawiali się nad ceną produktu. Dodatkowo budujesz bazę mailową, dzięki której będziesz mógł przypomnieć się klientom lub informować o nowościach i promocjach. Jeśli nakłonisz użytkowników do rejestracji, warto wysłać bon rabatowy z okazji urodzin, na święta, na walentynki lub letnie przeceny. Każdego ucieszy również kod rabatowy dołączony do paczki, do wydania przy następnych zakupach. Pamiętaj, by termin ważności kodu był realny – dawał możliwość jego zrealizowania.
Zadbaj by drukowane kupony były estetyczne, zwracały na siebie uwagę, pozostawały w pamięci.

Punkty za zakupy

W banerze zamieść informację o programie lojalnościowym prowadzonym w sklepie internetowym. Wydane złotówki przeliczane są na punkty, a zebrane punkty można wymienić na zniżkę przy zakupach lub na prezent. Przygotuj podstronę informacyjną o sposobie gromadzenie punktów i zaprezentuj jaki można otrzymać prezenty. Mogą być to produkty ze sklepu lub specjalne podarunki związane z branżą, ale niedostępne dla każdego. To sprawi, że klienci poczują się wyjątkowi i że o nich dbasz.

Przeliczając złotówki na punkty, a następnie przy realizacji zebranych punktów pamiętaj, aby zniżka była realną kwotą do wydania. Nie może być sytuacji, że klient zerując zgromadzone punkty przy zakupach za 100zł zapłaci 98zł. Taka zniżka raczej zrazi klienta, nie zachęci do pozostania wiernym. Z czystą kartą klient nie będzie zainteresowany dalszymi zakupami i może pójść do konkurencji.

Nagrody i katalog prezentów powinien być aktualny, a oferta kusząca. Nie muszą być to drogie rzeczy, ale postaraj się wyróżnić na tle konkurencji. Możesz również proponować małe gadżety lub darmową dostawę. Postaraj się jednak być kreatywny i oryginalny. Dopasuj prezenty do oferty swojego sklepu. Unikaj podarunków w postaci smyczy na klucze czy kubki, jeśli sprzedajesz ubranka dla dzieci. Wielkość nagród dopasuj do swojego sklepu internetowego i wysokości standardowego koszyka – nie dawaj bardziej wartościowych produktów niż kupowane. To się zwyczajnie nie opłaca. Klient będzie zadowolony, ale dla Ciebie będzie to zbyt kosztowne.