Otwierając sklep internetowy koncentrujemy się na jego wyglądzie i produktach. Czy to co znajduje się na samym dole jest ważne? Czy informacje zawarte w stopce mogą mieć wpływ na sprzedaż? Analizujemy co powinna zawierać stopka, by przekonywała klientów do zakupów.

Stopka na stronie internetowej pełni rolę informacyjną i marketingową. Znajdują się tu przede wszystkim dane kontaktowe sklepu, linki do podstron informacyjnych, menu klienta. Powierzchnię stopki można też wykorzystać do celów reklamowych zamieszczając ikonki prowadzące do serwisów społecznościowych jak Facebook, Twitter czy Pinterest. Na niektórych stronach www stopka zawiera wyłącznie informacje o prawach autorskich, a na innych zawarte jest tu mnóstwo wiadomości do konsumentów.

Strony informacyjne

Zamieszczamy tu informacje, do których obliguje nas prawo o ochronie danych osobowych i praw konsumenta czyli polityka prywatności, dane rejestracyjne firmy i kontakt. Każdy sklep internetowy musi powiadomić klienta wykorzystywaniu plików cookie. Część informacji można zawrzeć na stronie o nas, część w regulaminie albo na osobnej podstronie. Wszystko musi być jasno przedstawione. Z każdym sklepem przekazujemy klientowi wyskakujące okienko cookie, a z pomocą w przygotowaniu regulaminu i innych dokumentów służyć będzie Wam kancelaria prawna, z którą współpracujemy.

Najważniejszym dokumentem w sklepie jest regulamin. Należy unikać niedozwolonych klauzul, podać warunki zwrotów, czas i sposób rozpatrywania reklamacji. Nie warto kopiować regulaminów z innych sklepów, ponieważ mogą być błędne i z niedozwolonymi klauzulami.

Strona o nas. Informacje podane na tej stronie wzbudzają zaufanie klientów – jak się nazywa firma, kiedy powstała, kto ją założył i dlaczego. Warto wspomnieć o zdobytych wyróżnieniach, wysokich wynikach w rankingu, artykułach w mediach, pozytywnych opiniach klientów. Jeśli chciałbyś pokazać wielkość firmy to nie zamieszczaj zdjęć stockowych, ponieważ te twarze się często powtarzają i można je spotkać na wielu reklamach. Warto pisać o sobie szczerze, nawet jeśli prowadzić jednoosobową działalność, ale robisz to z zaangażowaniem i pasją oraz znasz się świetnie na swojej branży.

Klienci przed decyzją o zakupie szukają obsługiwanych metod płatności, czasu realizacji zamówienia, kosztów i sposobów dostaw (z jakimi kurierami współpracujesz). Utwórz stronę płatność i dostawa. Taki tytuł łatwo znaleźć przeglądając serwis. Koszt dostawy ma wpływ na ostateczną cenę produktu, dlatego internauci chcą go znać zanim dodadzą produkt do koszyka. Inaczej możesz mieć dużo porzuconych koszyków w trakcie realizacji zamówienia, jeśli dopiero w końcowym etapie widoczne są opcje wysyłki. Bardzo ważnym czynnikiem jest czas oczekiwania na realizację. Podawaj prawdziwy czas – 24 godziny, 1 – 2 dni, jeśli rzeczywiście zamówienia są realizowane odrazu. Informuj, że czas może wynosi 3 – 5 dni albo przy produktach na zamówienie ilość tygodni. Lepiej podać realny termin niż później wydłużać czas i budzić niezadowolenie klientów. Obowiązek podania czasu realizacji zamówienia nakłada ustawa o ochronie praw konsumenta. Wszystko musi być przedstawione jasno i zrozumiale. Warto rozważyć zintegrowanie sklepu internetowego z firmą kurierską np. DPD, DHL, InPost Paczkomaty, która Tobie umożliwi drukowanie listów przewozowych, a klientowi śledzenia paczki. Zachęć klientów do zakupów w Twoim sklepie oferując darmową dostawę powyżej określonego progu np. powyżej 200zł w zależności od cen produktów, tak by ten próg był realny do osiągnięcia. Takie działanie doskonale zwiększa sprzedaż – klienci kupują więcej, by otrzymać wysyłkę gratis.
Na czas oczekiwania na paczkę oraz wygodę zakupów wpływa również metoda płatności. Jedni klienci preferują tradycyjny przelew bankowy, inni decydują się wyłącznie na przesyłki za pobraniem, ale rośnie grupa osób, dla których sprawdzoną formą są szybkie płatności online np. PayU, PayPal, przelewy24.pl, DotPay. W tworzonych przez nas sklepach internetowych znajdziesz te usługi.

Na właścicieli sklepów ustawa nakłada obowiązek opublikowania informacji o warunkach zwrotu i reklamacji. Należy podać jak wygląda procedura odstąpienia od umowy i reklamacyjna zakupionych towarów. Nie wywiązanie się z tego może wiązać się z konsekwencjami prawnymi i karami finansowymi. Wszystko to zwiększa wiarygodność i przekonuje do skorzystania z oferty.

Jeśli proces zakupowy w Twoim sklepie internetowym nie jest w pełni standardowy i może rodzić pytania klienta, wyjaśnij wszystko na podstronie pomoc lub FAQ czyli najczęściej zadawane pytania. Takie informacje rozwieją wątpliwości. Wiele z pytań jest powszechnych jednak warto na nie odpowiedzieć, opisać krok po kroku jak kupić produkt, co oznacza dostępność, jak liczony jest termin realizacji, jak są pakowane produkty itp.

Konto klienta

Dla klientów, którzy dokonali zakupów z rejestracją niezwykle istotne jest gdzie może sprawdzić status zamówienia, zmienić swoje dane i adres. W nagłówku powinien się znaleźć link do logowania, a w stopce link lub całe menu prowadzące do stron kupującego.

Produkty

W czasie projektowania sklepu internetowego ustalamy czy w stopce mają się znajdować linki do produktów promocyjnych, nowości, bestsellerów lub najważniejszych kategorii. Takie menu może skłonić klientów do dalszego zapoznania się z ofertą, ułatwia nawigację po stronie, umożliwia Tobie wyróżnienie części produktów.

Media społecznościowe

Bardzo popularne w ostatnich latach są w na dole strony ikonki prowadzące do Facebook, Instagram czy Pinterest. Internauci chętnie śledzą swoje ulubione sklepu w oczekiwaniu na nowości i promocje. Przy każdym produkcie również znajdują się ikonki do udostępniania. Oferujemy również moduł sklep na Facebooku, który jest świetnym narzędziem marketingowym.

Newsletter

Jeśli chciałbyś wysyłać swoim stałym klientom wiadomości o nowych artykułach w sklepie, okazjonalnych promocjach i rabatach, to stopka jest dobrym miejscem do zachęcenia klientów do pozostawienia swojego adresu mailowego. By nakłonić więcej osób do zapisania się do newsletter zaoferuj rabat na zakupy.

Dane kontaktowe

Potwierdzeniem istnienia sklepu są widoczne nazwa firmy, adres siedziby, numer telefonu obsługi klienta. Brak tych informacji łatwych do znalezienia zniechęca klienta do zakupów. Sklep nie wygląda na godny zaufania.